onsdag 24 maj 2017

Olala för Ola och hans lag

Kristianstad. Alingsås. Sävehof. Så långt idel ädel handbollsadel vid de stundande SM-finalerna i Malmö Arena. Så tack för H 65 Höör som oanad utmanare till Sävehof på damsidan. En mygga bland elefanter, ett nytt klubbmärke bland de i sammanhanget mer etablerade. Precis vad handbollen och all idrott behöver: förutsägbart blir tråkigt, i värsta fall ointressant utanför den trängre kretsen. Bakom de "uppnosiga" H 65-damerna står en man - och inte minst för hans skull är jag glad. Ola Månsson, tränare. Eller Ola Månsson, mjölkdrickare, som det stod i telefonkatalogen på den tiden sådana fanns. Yrkesbeteckningen (?) blev jag varse när jag skulle ringa upp Månsson för en intervju nån gång på 90-talet. Ryktet hade gått att den handbollsbegåvade Kävlingesonen var på väg "hem", att han tröttnat på tillvaron i Kristianstad dit han värvats ett par år tidigare. Jodå, Ola Mjölkdrickare bekräftade glatt att han redan skrivit på för moderklubben. 23 år ung, spelsugen till tusen. Det var ju det som var kruxet i Kristianstad: speltiden. "Den lille" från Kävlinge fick i bästa fall gömma sig på kanten, men mest satt han bänk. Resursförstörelse, minns jag att jag tänkte efter att ha sett honom ett par gånger i Kävlingetröjan (KHK låg faktiskt i näst högsta serien vid tiden ifråga). Ola Månsson var playmaker i ordets fulla bemärkelse. Speleman, underhållare, individualist men alltid för lagets bästa. Som typ det närmaste man kan komma en Ivano Balic i svensk handboll, bortsett då från att mytbilden kring Balic aldrig inkluderat ordet mjölkdrickare. Nej, Månsson blev inte stor i världen men han blev definitivt kung i Kävlinge. Publiken älskade honom, inte för inte hissades hans matchtröja i Korsbackahallens tak den dan han meddelade att allt var över. Då var Ola Månsson - 28. Och hade kommit på att han ville bli tränare. En lysande idé, så klart. En man med hans blick och lidelse för spelet kan omöjligt misslyckas som tränare. SM-finalen med H 65 är i den meningen heller ingen skräll, bara kronan på verket i Månssons sedan länge merittyngda tränar-cv. Fast vinner gör nog Sävehof, är jag rädd. Om inte ska jag fira med ett glas mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar