tisdag 10 maj 2016

Nå, blir det nån "Walcott"?

Senare idag ska Erik Hamrén presentera Sveriges EM-trupp i fotboll - och i väntan på det kommer jag att tänka på Svennis. Då när han som engelsk förbundskapten inför VM 2006 chockade alla med att ta ut en totalt okänd 17-åring vid namn Theo Walcott. Har Hamrén nån liknande bomb på gång? Nä, det har han nog inte. Det vore mot hans natur, mot de principer han följt genom åren. Inte för inte har Sverige ett av Europas äldsta fotbollslandslag...många 30-plussare, inga 20-minus överhuvudtaget. Lite synd, kan jag tycka. I en EM-trupp på 23 spelare borde det finnas utrymme för framtiden. En Jordan Larsson. En Carlos Strandberg. En Christoffer Nyman. Någon av dem. På bekostnad av Guidetti som också är (relativt) ung, men vars storhet jag inte riktigt kan ta in. En annan spelare jag gärna skulle se i truppen är den bortglömde (?) Abbe Khalili. Men på mitten är det trångt och krigare som Lewicki och Wernbloom går nog före, är jag rädd. Trots att det är två av samma sort. Avslutningsvis bjuder jag på en logisk kullerbytta: Jonas Olsson, 33, är i mina ögon fortfarande en bättre mittback än t ex Erik Johansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar