lördag 1 november 2014

Vem var egentligen Årets tränare?

Idag avslutades fotbollsallsvenskan 2014 - och allt blev vid det förutsägbara: Falkenberg säkrade kontraktet, Mjällby åker ur, Gefle tog kvalplatsen. Starkt jobbat av Falkenberg och en fin fjäder i tränarhatten för Henke Larsson. Han borde vara en seriös kandidat till titeln Årets tränare vid den stundande fotbollsgalan, men så blir det naturligtvis inte. Av någon anledning går utmärkelsen alltid till mästartränaren, i år alltså Åge Hareide i MFF. Jag kan faktiskt tycka det är fel. I alla fall fantasilöst. Henke Larsson har lyckats med det på förhand omöjliga, inget lag i modern tid har varit så degraderingstippat som Falkenberg. Hareide har mer gjort det på förhand förväntade, åtminstone enligt expertisen. Lite djärvare tänk av prisjuryn vore önskvärt, då skulle kanske t o m Åtvidabergs Peter Swärdh ha en chans. För mig är han Årets tränare nästan hver gang. Synd att han lämnade Mjällby. Med Swärdh som tränare åker inget lag ur, det finns det statistik på (tror jag). Men särskilt nedstämd över Mjällbys tillkortakommande är jag ändå inte ikväll, jag var s a s väl förberedd. Föredrar dessutom att glädjas med en helt annan klubb. Trelleborgs FF, nämligen. Allsvenskt så sent som 2011, nu på håret att trilla ner i division 2. TFF slapp nesan, slog Örgryte i dagens avslutande måstematch. Det var min själ bra gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar