söndag 9 november 2014

Sätt ner foten, HK Malmö

HK Malmö-Alingsås 19-19. Att kalla detta grishandboll vore att grovt förolämpa grissläktet. Svin bökar inte på det sättet, svin är betydligt mer sofistikierade än t ex Fredrik Teern i Alingsås. För att inte tala om Carl-Johan Andersson i Malmö. Men jag ska inte orda så mycket om matchen, den slutade ju i någon mening rättvist. Och det var inte den smutsiga handbollen som gjorde mig förbannad ikväll - det var istället att jag fick mina farhågor kring konsekvenserna av Ulf Sivertssons ledarskap bekräftade. Victor Grevstad i HK Malmö har hoppat av handbollen, tagit timeout på obestämd tid. Jag förstår honom till fullo: att träna var och varannan kväll bara för att få sitta på en bänk och glo i 60 minuter när det väl vankas match, det kan ta mig faan knäcka vem som helst. Det hedrar faktiskt Grevstad att han stiger av - men det vanhedrar den ansvarige. Sivertssons sätt att coacha laget bygger på en form av mobbing, vissa spelare ges helt enkelt inte chansen att delta aktivt. Och att han inte lärt ett smack av lex Grevstad framgick av dagens match: HK Malmö mönstrade elva utespelare, tre av dem var inte på banan en sekund. Trots att det kom "nödrop" från både höger och vänster. Ja, jag tänker alltså på kantkillarna Meijer och Svännel. Båda var helt under isen, båda missade hårresande i öppna lägen. Utan att bli avlösta en enda gång. I min värld är det inget betyg på HK Malmös bänkspelare, det är ett betyg på HK Malmös nuvarande tränare. Priset får garanterat betalas framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar