söndag 16 november 2014

En seger som väckte minnen

I åttonde omgången hände det - äntligen: IFK Karlskrona tog sin första seger i handbollens division 1. Sånt förändrar kanske inte livet eller ens sinnesstämningen för folk i allmänhet, men för mig gör det. Jag är ju född i "Pinan", lärde mig allt om handboll där, hängde i Sparrehallens ribbstolar var gång IFK spelade match. Allsvenskan på den tiden, motsvarande dagens elitserie. Herregud, mer än ett halvt århundrade sedan, jag borde kommit över det för länge sen. Glömt, gått vidare, vänt kappan efter vinden och börjat heja på Hästö. Men i helvete. Gammal kärlek rostar aldrig, det är så sant som det är sagt. Vem kan glömma Lars Alexandersson? Inge Fredin? Percy Sellborn? Okej, den senare är det nog bara jag som minns. Sellborn var försvarsklippa i 1950-talets IFK och lämnade varje match rödsvullen i fejan. Han täckte skott, nämligen. Med händer, haka, huvud, allt som tänkas eller inte tänkas kan. I anfallet fick han gömma sig på kanten. Han gjorde minst skada där, sades det. Jag liksom smygbeundrade honom från ribbstolarna och höll på att ramla ner den gången miraklet inträffade. Alltså att Sellborn gjorde mål. Karriärens enda, kändes det som just då. Nå. På senare år har jag mest lidit med IFK. Plågats med IFK. Oroats för IFK. Ekonomin gick ju åt helvete efter en yvig nysatsning på 90-talet, konkursen var nära, raset genom seriesystemet ett faktum. Division 3 så sent som i förrfjol, det är nästan så lågt man kan komma i handboll. Under tiden har Hästö seglat ifrån och blivit den dominerande klubben i "staun", Hästö som knappt fanns på handbollskartan när jag växte upp. Smärtsamt det också från IFK:s horisont, skulle jag tro. Men man vet ju aldrig, pendeln kan kanske svänga tillbaka. Om tjugo år. Eller femtio. Huvudsaken här och nu är att IFK spräckte den där nesliga nollan i vinstkolumnen. 28-23 mot IF Kristianstad, farmarklubb (?) till elitlaget. Mannen bakom det verket var f ö en Malmöbekant: Martin Josefsson, om jag får be. HK:s gamle vänstersexa har återvänt till sin moderklubb och kan tydligen än. Enligt IFK:s egen hemsida gjorde han mål från både höger och vänster samt från strafflinjen. Exakt hur många framgår inte - men fler än Sellborn. Garanterat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar