lördag 17 augusti 2013

Upplyftande uppkastning

Ganska avslaget idag på friidrotts-VM. En gravallvarlig ryska tog höjdhoppsguldet och Bolt vann 200 meter retfullt enkelt. Måttliga resultat i båda fallen, noll dramatik. Att Vesely och Pitkänen blev etta respektive tvåa i spjut var heller inte särskilt omskakande - men det var synd om kenyanen som snuvades på bronset i sista kastomgången. Kenya i spjut...jag trodde bara de sprang där. Damernas kort häck passerade också utan "störningar"; den här nya oslagbara amerikanskan vars namn jag just nu glömt vann före tidigare suveränen Pearson. Maratonloppet valde jag bort, sitta å kolla på folk som springer 4,2 mil är inte min grej. Hörde i alla fall att svenskhoppet Mustafa Mohammed spydde efter målgång. Det är bra, det indikerar att han är en normal människa. Utomjordingar finns det nock av inom friidrotten, lite mänsklig svaghet höjer trovärdigheten. Svenskinsatsen i stort följde annars VM-mönstret, dvs ingen överträffade sig själv. Emma Green Tregaro - för dagen i enfärgade naglar - nådde förvisso en hygglig placering (5a) i damhöjden men tvåmetersskräcken tycks hon aldrig komma över. 1,97 den här gången - också. Kim Amb i spjut stannade på 78 meter nånting, nästan tio meter bakom de bästa. Men killen är ung och kommer säkert igen i framtida mästerskap. Detta går nog till historien som ett av de sämre för svensk del. Nej, jag räknar inte Abeba Aregawis guld på 1500 meter. All respekt för själva prestationen men den säger ingenting om tillståndet i svensk friidrott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar