fredag 3 maj 2013

Ivan Turina i mina tankar

Han är inte den förste som gått bort i förtid. Han lär inte bli den siste. Just detta är så ledsamt: det ofattbara händer hela tiden, ödet lär sig aldrig. Ivan Turina, AIK:s fotbollsmålvakt, blev 32 år. I den åldern är man odödlig, borde få vara i alla fall. Inte tänker man på livets förgänglighet vid 32, allt ligger ju framför. Vill jag minnas att jag själv tänkte i den åldern - om jag överhuvudtaget tänkte. Ivan Turina var, som man säger, en "family man". Gift, pappa till tvillingflickor, trean på väg. Mitt i lyckan, mitt i karriären, mitt i äventyret. Född i Kroatien och fotbollsskolad i klassiska Dinamo Zagreb, värvad eller handplockad till AIK 2010. En fin målvakt, en av mina favoriter bland de allsvenska. Redan namnet väckte min beundran. Turina. Det lät omutligt och vackert på samma gång, ja nästan lite livsbejakande. Känns sorgligt att skriva följande men jag måste: frid och ljus över hans minne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar