onsdag 10 oktober 2012

Slutord i "rasistdebatten"

Dag 3 av Bo Hansson-såpan - och jag har fortfarande svårt att bli upprörd. Funderar på varför. Alla som känner mig vet ju att jag genom åren fört en kompromisslös kamp mot varje antydan till rasism. Att jag då och då t o m råkat i onåd för detta, stämplats som obekväm. Så utbrett är "blattehatet", sorgligt nog. Kanske är det dessa erfarenheter som spelar mig ett spratt nu när Hanssons "svarting" blivit hot stuff i medierna. Jag har hört värre saker, liksom. Mycket värre. Kan bero på att jag lever i verkligheten, medan kändiseliten lever i en bubbla. Vore hursomhelst intressant om det blev en rättslig prövning av saken; är korrekt angivelse av hudfärg ett uttryck för rasism i juridisk mening? Min lekmannagissning blir: nej, det är det inte. Människan har, tror jag i alla fall, viss rätt även till korkade uttalanden och mindre genomtänkta muttranden. Om inte blir vi snart åtalade allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar