söndag 9 september 2012

Vision under prövning

Elitseriepremiären i handboll närmar sig - och frågan gnager: vem får HK Malmö möta i SM-finalen när det våras? Nä, skämt åsido. Jag kan faktiskt inte se att HKM ens skulle komma i närheten av sin egen vision. Laget har ju förlorat sin själ. Karaktärerna, vinnarskallarna, pådrivarna. En är dumpad: Christoffer Geissler till H 43. Två är långtidsskadade: Sebastian Geissler och Mirsad Pecikoza. Båda dessa kan förvisso komma tillbaka under säsongen, men i vilket skick? Ingen av dem är purung, ingen av dem har någon lätt(tränad) kropp att släpa på. Avslitna hälsenor och sargade korsband är komplicerade saker, få toppidrottare når "förväntad nivå" efter den typen av skador. Så vem eller vilka ska bära HK Malmö i deras ställe? Nån av danskarna? Tveksamt. Ingen av dem visade såna egenskaper förra säsongen. Fredrik Lindahl? Knappast typen, va? Thynell? Dito. Nye Robert Månsson från Sävehofs överskottlager? Mycket begärt av en ung och oerfaren man, kan jag tycka. Okej, Rickard Eriksson finns kvar. Han kan möjligen stå för hjärtat men då måste han få det han inte fick speciellt mycket av i fjol: speltid. Det vet jag inte om Proppen tänkt sig, förmodligen inte. Är rädd för att saknaden efter Geisslerbröderna och Pecikoza blir förödande, den typen av enkla men lojala viljespelare dräller det liksom inte av på marknaden. Ska jag tippa slutspelslagen får det bli Sävehof, Guif, Ystad, RIK, Drott, Skövde, Kristianstad och Västerås. Garderat med Lugi. Och med en förhoppning att jag har alldeles fel om HK Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar