söndag 2 september 2012

Sluggern som blev slug

Såg i tidningen att Höllvikens boxningstränare Ken Kvist fyller 50 idag. Tiden går, även för de unga och vilda. Det var ju så Kvist blev känd under sin aktiva tid i boxningsringen: ung och vild och om inte vacker så i alla fall sevärd. Ett dragplåster på 1980-talets galor, en publikens man. Tog gärna en smäll för att få ge två, eller om det var tvärtom. Redan i namnet låg en klockren knockout. Ken Kvist, liksom. Närmare en kort och snärtig högerkrok går nog inte att heta, tyckte jag då när det begav sig. Långt senare hade jag nöjet att få träffa honom i Höllvikens boxningslokaler. Jag var där för att göra reportage om klubbens verksamhet, han var där i sin egenskap av tränare. Och om jag hade väntat mig att möta en man märkt av alla sluggerartade fajter i ringen - vilket jag hade - så blev jag nog mest av allt förvånad. Kvist var ju inte alls "sån". Kvist var cool, klok och civiliserad i högsta grad, besjälad av att lära sina unga adepter boxas så som han själv sällan gjorde. Disciplinerat och garderat, alltså. När sluggern blir vuxen blir han slug, minns jag att jag tänkte den gången. Idag kan jag bara passa på tillfället att gratulera. Det är stort att fylla 50 och fortfarande vara ung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar