söndag 15 augusti 2010

Zlatan fortsatt bäst...

Kalla mig stolle – men jag framhärdar: Zlatan är en större fotbollsspelare än Messi. Barcelonas tv-sända cupmatch mot Sevilla igår kväll var på det sättet rätt stärkande. För min avvikande uppfattning alltså.
Zlatan gjorde en utmärkt första halvlek. Spelade för laget i alla lägen, friställde fumlige Bojan med ett smörpass ur delikatessförrådet, gjorde själv målet som betydde 1-0. Fem minuter in i andra halvlek byttes han ut…varför står skrivet i stjärnorna, det kan omöjligt ha berott på prestation.
Hursomhelst. In istället för Zlatan kom Messi – och därmed dog Barcas lagspel. Messi solokörde i känd stil, spektakulärt och publikfriande, någon gång t o m hårresande vackert. Men mest körde han fast, faktiskt. Glömde passningsalternativet, tappade bollen eller berövades den av skickliga Sevillaförsvarare. Och vips hade matchen vänt…från 1-0 till 1-3.
Nej, jag säger inte att det var Messis fel att Barcelona förlorade. Självklart inte. Jag konstaterar bara att med Zlatans utträde försvann en dimension i Barcas anfallsspel.
I min – förvisso partiska – fotbollsvärld är det löjligt att ens diskutera huruvida en sådan spelare platsar i en startelva. Sju dar i veckan, överallt på jorden.
England nästa?

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar