onsdag 18 augusti 2010

En chaffis med hjärta

Dagens hjälte här på Söderkulla: lastbilschauffören som vägrade köra över en kanin. Jo, faktiskt. Jag bevittnade ”dramat” från min balkong.
Kaninen ifråga hade irrat sig ut på Tornfalksgatan och av någon anledning satt sig tillrätta mitt i densamma. Trött på livet kanske, vad vet jag om kanindepressioner å sånt. Bilar brukar hursomhelst blåsa förbi i vådliga farter just här, somliga kör faan i mig som galningar. Och ärligt, vem lättar på gasen för en liten vildkanin?
Dagens hjälte gjorde.
Han bromsade in. Stannade upp. Tutade. En gång, inget resultat. Två gånger – och se: kaninen lystrade! Några skutt senare var den tillbaka i gröngräset på andra sidan trottoaren. För hur länge har jag inte en aning om, kaniner tycks komma å gå nästan som dagsländor. Men den här fick i alla fall lite anstånd med frånfället, det var gott att se.
Tack, chaufför´n. Sjyst jobbat.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar