torsdag 19 augusti 2010

Ingen landsmoder i sikte

Mona Sahlin statsminister? Tror inte det, så sosse jag är. Tanken känns faktiskt lika främmande som att Tobias Grahn skulle komma ifråga för Guldbollen. Vilket jag inte heller skulle ha nånting emot, i och för sig.
Vad gäller valet känner jag en stigande oro för att sittande regering tar hem en jordskredsseger. Vore ju märkligt annars; fyra partier samlar rimligen fler röster än tre partier. Om inte kan man alltid ta stöd av ett femte, det moderatbesläktade SD. Ja, glöm att Moderaterna och deras lydpartier ser SD som någon egentlig fiende – inte så länge Socialdemokraterna finns i skottlinjen.
Önskar så att Sahlin hade lite mer av allting. Stringens, pondus, övertygelse, karisma inte minst. Att hon kunde ta kampen mot Reinfeldt, vinna en debatt. Men tyvärr, jag ser inte att hon gör det. Nästan ingen verkar se det; förtroendesiffrorna för Sahlin som S-ledare är tragiskt låga. Inte ens Pös-Persson var väl i närheten av något liknande – även om han också kom till korta i debatterna mot Reinfeldt. I förra valrörelsen alltså.
Det var där och då vindarna vände. Där och då ”nya” M i allians med FP, C och KD lyckades spränga hela jävla LO-kollektivet. Skickligt gjort, absolut. Även om knepet var simpelt: jobbskatteavdrag, mer i börsen åt dem som har, mindre åt dem som inget har. Klassisk högerpolitik, lite smartare förpackad än förr bara. Tv-mässiga fanbärare dessutom: Reinfeldt med rådjursblicken, Borg med hästsvansen, Bildt med hybrisen, Littorin med gud vet vad.
Bohman hade knappast platsat i det gänget, ännu mindre Lundgren.
Så till mitt valtips, om det kan intressera.
Moderaterna, befarar jag, gör en all time high på runt 33 procent. Folkpartiet med sitt sedvanliga sista-minuten-fiske i bruna vatten når cirka 10. KD mobiliserar alla hellörade och stockkonservativa medborgare, det bör betyda säg 5,2 procent. Centern känns som Alliansens lanka, möjligen räddar de sig kvar på rätt sida 4-procentspärren men där är jag inte alls säker.
Samma med Vänsterpartiet i det rödgröna blocket. Finns ”kamrat 4 procent” kvar? Jag tvivlar, anar nästan en sorti ur riksdagen. Och då hjälper det föga att Miljöpartiet kammar hem kanske 12 procent av rösterna – S för sin del stannar ju på knappa 30.
Sverigedemokraterna? Jodå, de kommer in. Med råge. Trots Folkpartiet.
Men allt gäller under förutsättning att inget sensationellt inträffar i valrörelsens slutskede. Typ att Tobias Grahn kommer ifråga för Guldbollen.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar