fredag 24 augusti 2018

Alla dessa fotbollsuttryck

Fasta situationer. Sista tredjedelen. Ligga rätt i positionerna. Press på bollhållaren. Stänga ytor. Öppna boxen. Det finns så mycket uttryck i nutidens fotboll. Mer eller mindre lustiga, mer eller mindre nödvändiga. Och genomgående garanterat förbryllande för den oinvigde. Ta "fasta situationer". Moster Greta i sin himmel hade säkert undrat om det finns lösa också. Ja, skulle jag sagt: allt utom hörnor, frisparkar, straffar. Inkast icke att förglömma. Sen "sista tredjedelen". Trodde det var där jag själv befann mig i livet just nu. I den moderna fotbollen betyder det däremot området närmast motståndarmålet...någon, oklart vem, har nämligen bestämt att spelplanen s a s ska styckas i tre delar. Varav den allra sista biten av sista tredjedelen - det som förr kallades straffområde - numera benämns boxen. Det är den som ska öppnas, gärna genom lösa situationer, för att få bollen i mål. Vilket inte är så förbannat lätt. Dagens försvarsspelare är så mycket skickligare än gårdagens på allt det viktiga. Stänga, pressa, ligga rätt...ja, ni förstår. Om det var bättre förr? Nja, kanske inte bättre. Men annorlunda. Rakare språkbruk, enklare uttryck. "Låt bollen göra jobbet", var väl ett av de knepigare men inte knepigare än att alla begrep. Annars var ju t ex en frispark en frispark och faan ingen "fast situation". F ö hade alla målvakter keps när jag var barn. Mot sol, mot regn, mot gud vet allt. Och backarna kallades ofta rundningsmärken - av en anledning. Ett uttryck som "mittfält" var inte ens uppfunnet. Anfall och försvar fick räcka, låt vara att det däremellan fanns en "högerhalv" och en "vänsterhalv" tillhörande liksom både och. Ja, ja. Såna här tankar kommer för mig ibland när jag inte har nåt vettigare att syssla med. Tycker dock på fullt allvar att fotbollen blivit lite väl vetenskaplig, närmast överanalyserad av diverse experter. I grunden är det ju fortfarande en ganska okomplicerad sport, jämfört med många andra. Tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar