lördag 7 oktober 2017

Varning för fest

Jag möttes av en lapp i hissen i morse. Ett yngre par på femte våningen låter meddela att de ska ha fest ikväll - och ber alla grannar om överseende i den händelse det skulle störa. "Knacka på bara så åtgärdar vi saken", står det. Väluppfostrat, vänligt, vädjande. Och kanske en smula svenskt. Jag menar, be närmast om ursäkt för en lördagsbjudning, gör man det någon annanstans? Tvivlar. Men i svenska trappor ska det vara tyst, det har vi lärt av mor & far som i sin tur lärt av sin mor & far. Kulturarv, tror jag det kallas. Inskrivet i de stadgar som omgärdar ett boende, för säkerhets skull. Gott så, tystnad har sina fördelar. Fast allra bäst blir tystnaden om den då och då får brytas av normalt mänskligt umgänge, typ uppsluppen fest. Det är min bestämda mening. F ö är ljudisoleringen alldeles utmärkt i de nya husen här på Elinegård, den känslige har egentligen inget att frukta. Förutom borrandet då...Sverige måste ligga i internationell framkant vad gäller hemsnickerier, där vore det min själ inte fel med en ursäkt. Hursomhelst tog jag mig friheten att fylla i hisslappen: "tack för omtanken, lycka till med festen". Stefan Eckerström, vån 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar