måndag 16 oktober 2017

FCK, Rosenborg, MFF...

Norrköping-MFF 1-3. Avgjort! MFF vinner allsvenskan 2017, alla reservationer kan strykas. Femte guldet bara sen 2010, tjugonde totalt. Danmark har FCK, Norge har Rosenborg, Sverige har MFF...men till Europatoppen är vägen fortsatt lång. Sagt utan avsikt att förminska själva prestationen. Tvärtom. Årets MFF-guld skulle jag nog ranka som ett av de mer imponerande - och den enkla förklaringen om "överlägsna resurser, bästa truppen" etc köper jag blott delvis. Jag menar, vad ska man då säga om Stockholmsklubbarna? Djurgården, AIK, Hammarby...var det några som hårdsatsade inför säsongen och även mitt i densamma var det väl dom. MFF vinner snarare på bättre kontinuitet, många av spelarna i årets trupp var ju med redan om fjolårets guld. Däribland Rasmus Bengtsson som jag tyckte var bäst ikväll. Kanske för att jag gillar hans remarkabla comeback; grava knäproblem hotade ju att ödelägga Bengtssons hela karriär. Sämst ikväll var tyvärr de tillresta fansen. Jag förstår deras lycka, var själv likadan en gång i tiden. Men att försöka storma planen långt innan matchen är slut...nä, fullt så dinga var vi inte förr. Tack till MFF-ledningen och de spelare som lyckades avvärja invasionen. En till sak, nog så anmärkningsvärd. Wolff-Eikrem fick speltid. Lite grann, men dock. För första gången på mycket, mycket länge. Där har guldtränare Pehrsson något att förklara. Jag tror han slipper. Segrar förlåter allt, guld överglänser t o m gåtfullt ledarskap. Och Sarfo hoppar vi över ikväll, han är väl ändå inte inbjuden till guldfesten. F ö känns det en smula märkligt och kanske opassande - men ändå relevant - att ställa frågan om vilket som egentligen är Årets lag i svensk fotboll. Självklart MFF? Glömmer vi inte Östersund då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar