måndag 31 oktober 2016

När påven kommer...

Jag är inte religiös men önskar nästan att jag vore det. Då hade jag kanske bättre förstått den påvedyrkan som nu synliggörs i Skåne, i Lund och Malmö framförallt. Den katolska kyrkans överhuvud kommer ju hit, landar på Sturup inom någon timme. I tv ser och hör jag unga människor med "rätt" tro himla med ögonen och snubbla på lovorden över gästspelet. I Malmö igår blev jag varse de polisiära resurser som tydligen krävs i sammanhanget. Övningar pågick kring Stadionområdet och aldrig har jag skådat en liknande blåljusorgie. Den mängden polisbilar och polismotorcyklar, den mängden ambulanser...herregud så imponerande och skrämmande på samma gång. Undrar vad det ordinarie Malmöbuset gjorde under tiden. Undrar också vad påven i egen hög person tycker och tänker om sakernas tillstånd. Fast det får vi aldrig veta; Godheten själv åtnjuter liksom immunitet mot besvärliga frågor. Synd. Hade varit intressant att höra om hans syn på t ex kvinnliga präster...och i förlängningen kanske rent av en kvinnlig påve? Eller vem han håller på i det amerikanska presidentvalet, mannen för att han är man eller kvinnan för att hon är bättre skickad? Eller åtminstone om han har kul på jobbet, sådär som vi vanliga dönickar brukar fråga varann. Men med detta sagt: varmt välkommen till Skåne, påve Franciskus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar