söndag 7 september 2014

Konfronterad av "sanningsägare"

Äcklas av Sverigedemokraternas tv-reklam. Den lismande Åkesson, de försåtliga budskapen, fy faan. Men det går säkert hem i stugorna, rassar och nassar finns det gott om. Låt vara att de kallar sig "invandringskritiska" nu för tiden. Det har Åkesson lärt dem. Själv konfronterades jag med en av hans sympatisörer helt nyligen. Satt på en bänk utanför ett köpcentrum när mannen ifråga bara dök upp, minst lika ivrig och påstridig som en tidstypisk telefonikrämare. Hans fråga löd ordagrant så här: "Vet du att idag bor där fler blattar än svenskar i Sverige"? Jag noterade mannens blick och insåg snabbt att jag nog borde vakta min tunga, livet är mig ändå fortfarande ganska kärt. "Var har du läst det"? tordes jag dock replikera. Svaret kom som en kaskad: "I Aftonbladet...Expressen...överallt. Läser du inte själv din fubbick? Rösta på Jimmi, han e den ende som har klart för sig". Sen drog mannen vidare, klart besvärad över att jag inte jamsat med reservationslöst. Men det var där andra som gjorde, det kunde jag inte undgå att höra. Damer, herrar, mest äldre och till synes alldeles normala människor, inte alls lika "hardcore" SD som mannen med den flackande blicken. Den skillnaden märks förstås inte i en valurna - och det är därför jag fruktar att Sverigedemokraterna får uppemot 20 procent av rösterna nästa söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar