tisdag 11 mars 2014

Kvinnan med dragspelet

Igår satt hon där igen, utanför Coop vid Stadiongatan. Kvinnan med dragspelet. Rumänsk rom, tror jag. Vet inte vad som är sorgligast. Att hon sitter där hon sitter - eller att människor bara går förbi som om hon inte alls satt där hon satt. 99 av 100 gör det. Går förbi. De har säkert sina skäl. Svårt att förhålla sig till fattigdom kanske. Eller till "utlänningar", generellt. Eller till en liten myntlåda på marken. Där var inte mycket i den, kan jag berätta. Tolv kronor innan jag la dit åtta till. Förra veckan la jag en tjuga, det var bara för att hon spelade "The Winner Takes It All". Nej, jag är inte en bättre människa än alla som går förbi, det är inte det jag vill ha sagt. Råkar bara känna mer samhörighet med henne än med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar