söndag 17 februari 2013

Domaren som mobbade Zlatan

Zlatan som mobbingoffer. Den rollen klär honom inte alls - och jag hade verkligen inte väntat mig att få se honom i den. Men, men. Så länge domar'n dömer är allt möjligt, det borde man kanske lärt sig. Obs, jag är normalt alla domares vän, försvarar dem i tid och otid. Deras uppgift är allt annat än lätt, deras rätt att någon gång göra fel fullt ut mänsklig. Men med det sagt undrar jag om inte domaren i söndagskvällens match mellan Sochaux och Paris borde lämna in sitt kort. För gott. För fotbollens skull. Personliga vendettor kan han ägna sig åt någon annanstans, om han tvunget måste. Ja, jag tar i nu. Men jag såg matchen, såg alla fiftyfiftysituationer där Zlatan var part. Och såg med egna ögon domarens konsekventa linje: alla avblåsningar emot Zlatan, inte en enda för. Mot slutet några helt obegripliga bedömningar, fränt mobbingstinkande. Kryddat med ett gult kort när "offret" härsknade till. Vämjeligt att skåda, fjärran allt vad sjyst rättsskipning heter. Även Zlatan, i all sin yvighet, förtjänar väl en neutral domare. Eller? F ö var han rätt kass i matchen men det är en annan femma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar