måndag 22 februari 2016

Handbollens mest spännande serie

Jag följer med stigande intresse den raffinerade toppstriden i handbollens division 2 Södra. Hela sju lag är mer eller mindre inblandade, två från den stad där jag en gång såg dagens ljus: IFK Karlskrona och Flottans IF. Eventuellt kan dock Flottan räknas bort pga ett så kallat farmaravtal med Hästö, alias HIF Karlskrona. Skulle HIF åka ur elitserien får inte Flottan gå upp i ettan, två divisioner måste skilja mellan A- och B-lag. Av samma anledning torde HP Halmstad definitivt falla ifrån. Laget som i detta nu toppar division 2-serien är "farmare" till Drott - som i sin tur redan är (i princip) klart för nedflyttning till allsvenskan. Så här var åtminstone tävlingsbestämmelserna förr, är väl säkrast att tillägga. Hursomhelst håller jag tummarna för mitt ärevördiga gamla IFK, men också för uppstickaren från Bjärred. HK Ankaret alltså, tränat av den välmeriterade profilen Rolle Nilsson. Ankaret har aldrig nått division 1-nivån, kanske är det dags nu. IFK Karlskrona har som bekant en helt annan historik, möjligen både som ryggsäck och drivkraft. Igår möttes f ö lagen i Bjärred. 24-18 till IFK minsann. Elva mål av lagets argentinare Alejo Carrara, som jag hade fått för mig var en ung kille. Fel, fel. IFK har fyndat på "hemmet": Carrara är född 1974, 41 år fyllda. Han kunde liksom varit far till alla barnen; i Ankaret fanns ingen spelare äldre än 22. Känns som framtiden är på Bjärredklubbens sida. Fem omgångar, några hängmatcher oräknade, återstår av den rysligt spännande serien. Aktuellt läge: Halmstad 30 poäng, IFK Karlskrona 29, Karlshamn 29, Flottan 26 (två matcher upp), Ankaret 26 (en match upp), HK Hök från Laholm 25 (dito), IK Lågan Hörby också 25. Ettan går direkt upp, tvåan och trean får kvala. Allt med nämnda reservation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar