torsdag 5 november 2015

Lägret borta - människorna kvar

Mycket rabalder kring rivningen av EU-migrantlägret i Malmö. Ännu mer kring demonstrationerna som följde utanför Stadshuset. Men den eller de som trodde på en bonuseffekt i form av upphört tiggeri gick bestämt i dumfällan. På dag 3 är allt sig likt. Nettomannen, Lidlmannen, Coopkvinnorna, bankomatdamen på sjukhusområdet; alla är på jobbet, som om ingenting hade hänt. Säkert deras olyckssystrar och olycksbröder också, jag är inte den som cyklar runt och kollar för kollandets skull. Jag känner för dem, lider med dem, lägger fortfarande en slant i muggarna då och då. Undrar bara var migranterna har sovit i natt. Under bar himmel? I hittills oupptäckta lönnläger? Hemma hos s k aktivister? Nä, det sista tror jag inte på. Aktivister vill nog också stänga en dörr om sig, när de busat färdigt på stan. Får man be om lite undersökande journalistik här? F ö fick jag ett utskick från Sverigedemokraterna genom brevlådan idag. Upprop för folkomröstning. Om invandringen, surprise. En vädjan om ekonomiskt bidrag ingick, såg jag. Tiggeri alltså, om än i lyxförpackning. SD kommer att få massivt gehör, det är jag helt övertygad om. Dock inte från mig. Föredrar pappersmugg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar