onsdag 11 juni 2014

Småland i mitt hjärta

Hemma från Småland. Nöjd och belåten med allt utom klockan: tiden går så förbannat fort när man hellre önskat att den stått still. Det var några magiskt fina kvällar över sjön där uppe, vyer och färger som man normalt bara ser på kort. Min dotter och hennes bästis kom på besök måndag-tisdag, de var helt betagna av upplevelsen. T o m fisket var kanon den här gången. I alla fall sista dan. Då vände vinden från nord till syd - och det var som om abborren fick fnatt. Nappen kom i parti och minut, vilket gladde mina gäster långt bortom salighetens gräns. Det var dom som höll i spöna nämligen. Själv var jag serviceman. Rodde båt, satte på mask, krokade av fisk, redde ut trassel, sänkte ankare, lyfte ankare m m m m. Trevligt det med. Fast svettigare än jag trodde. De fyra största "borrarna" behöll vi och la på grillen. Därmed blev kvällens planerade festmeny en trerätters: grillad abborre till förrätt, kräftor med diverse tillbehör som huvudrätt, delikat kakfat som dessert. Och så drycker efter behag. Mitt ute i Smålands fria natur. Som det heter i visan: det ska vá gött att leva, annars kan dé kvetta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar