måndag 23 juni 2014

Heja gruppspelet

VM är roligast så länge gruppspelet pågår. Det är då man påminns om att fotbollsvärlden är så mycket större än typ Tyskland. Alla får vara med, alla är garanterade minst tre matcher, alla möjligheter finns kvar. Små nationer kan besegra större och gör det, ibland när man minst anar det. Nya stjärnskott tänds, gamla stjärnor slocknar, experterna tappar hakan och kartan ritas om. Underbart. Det är så det ska vá, ett fotbolls-VM. Sen börjar slutspelet. Utslagsmatcherna. Vägen mot avgörandet. Sällan det blir lika kul. Vi får väl se i år. Jag tror fortfarande att Brasilien kommer att hacka sig fram till guldet, hemmaplansfavören är så förbannat tung. Men har jag fel blir jag glad. Hur många lag som helst har ju sett bättre ut än brassarna så här långt. Chile. Frankrike. Holland. Ghana. Costa Rica, döm om min förvåning. USA, min själ. Ja, och så Tyskland då. Trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar