torsdag 10 januari 2013

Ystad-Jim redan redo för A

Sverige-Tjeckien 32-26. Kvalar man inte in till VM kan man ju passa på att inventera i spelarförrådet. Det är vad svensk handboll gör just nu och den här segern var således ett verk av andra- eller, i vissa fall, tredjesorteringen. Mycket imponerande faktiskt. Även om tjeckerna bjöd på en hel del, svängrum t ex. Bland framtidsmännen i blågult blev jag mest imponerad av Ystadsonen Jim Gottfridsson. 20 år ung är han redan en lysande playmaker, möjligen den bäste vi har. Vassare i skyttet än Fahlgren, fräschare i fysiken än Doder, de två han konkurrerar mot i "riktiga" landslaget. Obs, fräschören gentemot Doder är min gissning, baserad på åldersskillnad och naturligt slitage. Doder blir trots allt 34 i år, det vore ju märkligt om inte kroppen sa ifrån efter hans långa karriär i proffssvängen. Jämte Gottfridsson kan väl annars Kristianstads Karlshamnsfynd Markus Olsson vara den som ligger närmast A-landslaget, då som komplement till Ekdahl Du Rietz på vänsternio. Sex mål av Olsson ikväll, hans skott är grymt. Storartad var också målvakten Appelgren - men på den posten står nog Palicka och Sjöstrand i vägen, åtminstone tills vidare. Allra gladast blev jag av att se min gamle favorit Anton Månsson i landslagsdress. Kävlinges andre i den munderingen, efter Kim Andersson. Anton gjorde två mål och skötte sig alldeles utmärkt i det stora hela. Hörde att han fyllde 24 häromdan, när jag skrev om honom första gången var han en lovande liten handbollsplanta på typ 12. Tiden går och vi med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar