fredag 4 januari 2013

Puckade proportioner

Det kan vara att mitt hockeyintresse är tämligen svalt. Det kan vara att jag blivit gammal. Det kan vara att jag är lite tönn eller å banan, som man säger. Men jag förstår inte riktigt hysterin kring de s k Småkronorna nu under JVM. Har inget emot ungdomsidrott, tvärtom. Har själv bevakat och skrivit om sådan i åratal, inte så sällan i övertoner (inser man i efterhand). Det är lätt att ryckas med och glömma vad det egentligen handlar om. Just det, idrott. På ungdomsnivå. I det här fallet killar i 17-18-årsåldern (tror jag) som alltså tagits ut att representera Sverige i en förhållandevis liten sport i ett förhållandevis litet mästerskap. Kul för dem, rimligt att media rapporterar hur det går. Men proportionerna, herregud. SVT är där med en hel armé, Härenstam gastar sitt "har ni sett" med en frenesi som bara han är mäktig. Och kvällspressen är inte ett dugg bättre. Eller sämre. Själv undrar jag vad det är just med hockeyn som får vuxna journalister att gå bananas på det här sättet. Ingen annan idrott exponeras på motsvarande sätt när det kommer till ungdoms- eller juniormästerskap. Inte fotboll, inte handboll, inte friidrott, whatever. Tack och lov, vill jag nog säga. Tids nog blir talangerna stjärnor på riktigt, i alla fall några av dem. Till dess mår de nog bäst av att INTE upphöjas till stjärnor. Inbillar jag mig, här på gubbhyllan. I morgon väntar förresten final för Småkronorna, det är knappt man vågar slå på tv:n. Härenstam spräcker kanske rutan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar