lördag 3 mars 2012

Zlatans befriande hattrick

Palermo-Milan 0-4.
Äntligen! Nu kan jag sluta bekymra mig om varför Zlatan aldrig gör hattrick. Här kom det - sju svåra år efter det senaste. I Serie A alltså, i landslaget gjorde han bestämt ett hattrick mot Finland i fjol. Fast då var det ett oäkta, om jag inte minns fel.
Detta var så äkta ett hattrick kan bli. 1-0, 2-0, 3-0 i rak följd, dessutom inom loppet av knappa tjugo minuter. Rejäla mål också, inga snubbelfjösare eller straffsparkar. Underbart att skåda. Och befriande för Zlatan själv, skulle jag tro. Perfektionist som han är har han nog stört sig en del på hattricktorkan, Messi å såna gör ju hattrick flera gånger per säsong.
Eller också är det jag som stört mig i Zlatans ställe. Jag vill ju att han ska vara bäst på allt - inte bara på magiska passningar till dubbelt så målsugna men hälften så spelbegåvade lagkamrater.
Hursomhelst är jag nöjd nu. Nöjd, på gränsen till salig.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar