fredag 2 mars 2012

Engelbert, min vän

Engelbert Humperdinck skall representera England i Eurovision Song Contest. Ingen kan bli mer rörd än jag över dagens bomb i nöjesvärlden.
Engelbert, smörsångens gudfader. Pappan till gud vet hur många ungar. Ja, indirekt alltså. Release Me, A Man Without Love, The Last Waltz, Am I That Easy To Forget...ni hör själva hur sängkammarvänligt det dryper om Engelberts låtkatalog. Och då har jag bara nämnt de tidiga hitsen, de från 60-talet.
Vad få vet, i alla fall i vår blågula ankdamm, är att Engelbert fortsatt smöra och förföra. Årtionde efter årtionde, ända in i 2000-talet. Massor av sånger, mängder av album, de flesta producerade och inspelade i Tyskland. Jag vet, jag har köpt alla.
Men nu. Faan, Engelbert Humperdinck har fyllt 75. Jag trodde han var finito, att jag var hans siste vän. Tydligen inte.
Punkt, slut. Nu måste jag lyssna på The Power Of Love. Gudfaderversionen.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar