söndag 20 juni 2010

Bajamajor i slottsvalven?

Såg delar av prinsessbröllopet i tv. Skadar aldrig att hålla sig ajour med nutidshistorien. Sen kan man rysa hur man vill åt den, av välbehag eller av obehag. Själv gjorde jag nog både och; bröllopet i sig var ju fint och berörande, och brudparet alldeles strålande vackert. Fast så där brukar jag visst tycka och känna inför alla bröllop, alla ljuva högtidsstunder i lyckliga människors liv.
Skillnaden här var förstås prålet, prakten och prästerna. De senare fyra till antalet, växelvis läsande Guds ord. Vet inte varför, kan inte etiketterna så i detalj, intresserar mig inte heller över hövan, Har dock för mig att en prälle räcker länge när s k vanligt folk ska till å gifta sig.
Men man ska inte jämföra äpplen med päron.
Överdrifter är en del av det kungliga skådespelet – om inte förr framgick väl det av den efterföljande brakfesten. Kom på mig själv med att undra hur många toaletter där finns på slottet. Jag menar, så många människor, så groteskt mycket mat å dryck å bakverk…man kan absolut tycka att det borde bli kö till ett visst ställe. Fanns där bajamajor dagen till ära? Eller typ bromsmediciner? För visst har väl kungligheter och annan överklass naturbehov som liknar dina och mina?
Synd – eller kanske tur – att inte den sidan av saken belystes lite bättre. Kunde blivit bra tv.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar