måndag 12 september 2016

Ligapremiär i faggorna

Elitserien hette det förr, handbollsligan heter det nu. Premiär denna vecka - och frånsett namnbytet är nästan allt sig likt i det s k uppsnacket. Kristianstad huvudfavorit (trots ett i stora delar utbytt lag), Alingsås främsta och kanske enda hotet. Själv skulle jag vilja lägga till Sävehof. Bitvis bra redan i fjol, rimligen stabilare i år med Jonas Larholm som återbördad "pappa" till alla yngre förmågor i laget. Ystad IF bör också räknas, tycker jag. Visst, Lukas Nilsson har försvunnit till Bundesliga men Kim och kulturen finns kvar. Plus Eric Schefvert som spelintelligent nytillskott. Somliga höjer ett varningens finger för HK Malmö...inte minst HK Malmö gör det. Bra att tro på sig själv, det är en första förutsättning för framgång. Och namn för namn är det onekligen lätt att bländas av årets HK. Ta niometersbesättningen. Linus P, Månsson, Lönn, jämte nyförvärven Roganovic och Blickhammar; idel säkra 100-plussare räknat i mål över en säsong. Liksom f ö Jim A och Petersen på kanterna och gamle Pecikoza på mittsex. Frågan är bara hur nye tränaren Tönnesen ska få ihop sitt målrika manskap. Alla kan ju inte vara på banan samtidigt, alla kan inte jaga skytteligaseger. Några måste underordna sig och matchningen måste ske med fingertoppskänsla. Fixar HK Malmö detta kan det bära långt, men övertygad är jag inte. Inte än. Det är jag däremot om att "mitt" HIF Karlskrona går en ny kärv säsong till mötes. Samma tränare, samma målvaktspar, nästan samma spelartrupp som i fjol då kontraktet räddades med nödrop & primalskrik. Hade väntat mig någon form av upprustning och förnyelse, och blir absolut inte lugnad av genrepet. Förlust 28-32 mot Drott, en slocknad storhet som nästan inte har nåt lag kvar. Man kan min själ bli mörkrädd för mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar