onsdag 4 april 2012

Puckat i handbollsfästet

Karlskrona är klart för hockeyallsvenskan. Oskarshamn finns där sedan tidigare. Båda mina städer från barn- och ungdomsåren - en sång en gång för länge länge sen...
I Oskarshamn spelades förvisso ishockey redan då, i början av 1950-talet. Månskensrinkarnas tidevarv. Storebrorsan å jag gick på varenda match, frös öronen och en del annat av oss. Själva hockeykvalitén brydde vi oss inte så mycket om, jag tror det var division 3 eller nåt. Motståndet kom från Diö, Åseda, Västervik, Hultsfred, den typen av orter. Den lokala Oskarshamnsstjärnan då för tiden hette Lasse Jansson och värvades så småningom till Malmö FF. Det var ofattbart stort, minns jag att vi tyckte.
I Karlskrona, min födelsestad, fanns inte hockey på kartan när vi flyttade tillbaka dit -56. Det var handboll för hela slanten. IFK i högsta serien, KA 2 i näst högsta. Ytterligare en handfull klubbar på lägre nivåer, däribland Hästö som är bäst numera. Det var lätt att bli handbollsnörd i den stan, kan jag säga. Särskilt högtidliga var onsdagskvällarna i Sjömansskolans idrottshall; ett helt division 3-paket brukade anordnas där, tre matcher på raken. Rena mumman.
Då.
Inte längre.
I höst ska jag gå på hockey i Malmö Arena. Två gånger i alla fall.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar