måndag 12 oktober 2009

Förbundskaptensfrågan

”Kalla mig idiot men jag ser en ny förbundskapten - i Henke Larsson.”
Så skriver Expressens sportkrönikör Mats Olsson idag. På fullt allvar, verkar det som.
Nej, jag ska inte kalla Olsson idiot. Lallare kanske, inte mer.
Själv tycker jag att Larsson som ny förbundskapten vore en grov skymf mot alla välutbildade och kompetenta tränare i det här landet. Eller utom landet, för den delen.
Mitt eget förslag på efterträdare till Lars Lagerbäck och Roland Andersson är IFK Göteborgs nuvarande tränarduo Stefan Rehn/Jonas Olsson. Deras spelidé och resultat med blåvitt talar för sig självt. Båda har dessutom eget aktivt förflutet på toppnivå – till skillnad från en del andra kandidater som nämnts i debatten.
Svennis? Folkets favorit, tydligen. Inte min. Gamla meriter kan vara nog så vackra, men lik förbannat är de gamla. Svensk fotboll behöver fräscht nytänkande, inte mossig nostalgi.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar