söndag 15 juli 2012

Man blir som man bor...

Nu tror jag mig veta varför Mjällbys tränare Peter Swärdh alltid verkar så cool och ostressad. Han bor i Åhus. Det blev jag varse i fredags när jag var där på visit. Lätt tankspridd ställde jag mig i kön till glasskiosken på kullerstenstorget - och vem stod alldeles framför mig om inte han, demontränaren själv. Något kallsvettig knackade jag honom på axeln, förklarade att jag kom från Malmö men dyrkar Mjällby pga mitt blekingska ursprung och en del annat. Överraskande att se dig i Åhus, stammade jag visst också. Inte så märkligt, sa Swärdh, jag bor här. Sen visade han mig och mitt sällskap vägen ner till hamnen där Åhus sevärdheter finns. Typ flotta båtar och flotta sjövillor. Ett värdshus, några krogar som dock håller stängt på dagtid. Vodkafabriken var däremot öppen, såvitt jag kunde se. Fiket likaså, på affärsgatan en bit upp från hamnen. Nån puls var inte mätbar, stillheten ägde s a s matchen totalt. Och tänk, jag tror man blir som man bor. Lyckliga Mjällby som har en tränare som Peter Swärdh, lyckliga jag som råkade träffa honom helt apropå. 1-0-segern mot Sundsvall dan efter blev liksom bara pricken över i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar